piątek, 14 lutego 2014

Premiera U.S.Z.I.O.K.

Grupa Dream Weavers prezentuje wszystkim grę USZIOK będącą bezpośrednią kontynuacją NEMO – pierwszego polskiego Visual Novela. Dlatego do razu zaznaczamy, jeśli nie miałeś styczności z historią opowiedzianą w prequelu, rozpoczynanie rozgrywki od tego tytułu może spowodować, że niektóre wątki fabularne nie będą dla ciebie do końca jasne.

Fabuła

Zenon po raz kolejny budzi się w kompletnie nowym świecie. Spotyka znane mu postacie i przeżywa swoje pokręcone życie, oczekując śmierci. Tym razem jednak coś jest nie tak. Dziwna machina - NEMO - w której przesiaduje całymi dniami, wydaje się czymś więcej, niż kolejnym przystankiem w jego podróży do nieskończoności. Co kryje tajemnicza placówka na stacji kosmicznej? Czy uda mu się uwolnić od diabelskiej klątwy? Jak zakończy się historia Zenona Gąbczewskiego?

Uwagi twórców

Z racji na dosyć specyficzną narrację polecamy zaopatrzyć się w kupę wolnego czasu na pierwsze posiedzenie z USZIOKiem. Podczas prologu zapis rozgrywki nie jest możliwy co jest uwarunkowane fabularnie, lecz dwukrotnie natrafić można na punkty kontrole, które zapamiętają wasze postępy jeżeli z jakiegoś powodu musielibyście nagle przerwać rozgrywkę – o fakcie tym zostaniecie poinformowani już podczas gry. W momencie odblokowania głównego menu wszystko powinno pójść już o wiele łatwiej. Początkowa faza rozgrywki jest głównie odświeżonym „ostatnim rozdziałem” z NEMO. Dzięki temu mamy pewność, że gracz nie zostanie wrzucony w wir fabuły bez żadnego przygotowania.

Osiągnięcia i ranking

Gra posiada wbudowany system osiągnięć znany chociażby z platformy Steam. Osiągnięciami są zarówno zakończenia jak i inne czynności, które należy wykonać w czasie rozgrywki – te są dosyć zróżnicowane. W odpowiednim podmenu można znaleźć podpowiedzi, które pojawiają się po kliknięciu na interesujące nas osiągnięcie . Z tego też powodu zdecydowaliśmy się zrezygnować z udostępnienia opisu przejścia (tzw. walkthrough). Każde osiągnięcie jest odpowiednio punktowane, a po wpisaniu swojego nicku i po pozwoleniu aplikacji połączyć się z Internetem, w rankingu stu najlepszych graczy można zobaczyć swoją pozycję. Lista aktualizuje się w czasie rzeczywistym.

Uwagi

Do poprawnego wyświetlania aplikacji zalecamy najnowsze sterowniki do karty graficznej, biblioteki graficzne DirectX oraz kodeki wideo. Fabuła gry jest przeznaczona dla widzów dojrzalszych, dlatego fanom taniej podniety odradzamy rozpoczynanie zabawy z USZIOKiem.

Zgłaszanie błędów

W aplikację została wbudowania funkcja zgłaszania błędów w tekście. Widząc błąd na ekranie, wystarczy nacisnąć „B” na klawiaturze, a gra poinformuje was o wysłaniu błędu. Oczywiście wymagane jest połączenie z Internetem. Zgłoszone linijki zostaną przez nas ponownie zweryfikowane i prawdopodobnie poprawione w patchu, który być może ukaże się w przyszłości. Najbardziej pracowici korektorzy zostaną przez nas symbolicznie nagrodzeni. Liczy się jakość, a nie ilość. Błędy, które wymagają opisu słownego, możecie zgłaszać w komentarzach (najlepiej na blogu).


Linki


Dream Weavers życzą wszystkim fascynującej lektury i miłej zabawy!

20 komentarzy:

  1. A już myślałem że się dziś nie doczekam (właśnie chciałem komputer wyłączać :p), ale coś mnie pokusiło i jeszcze raz wszedłem na stronę. Widzę, że gra zajmuje 1.4GB więc dopiero za kilka minut będę mógł się nią rozkoszować :p

    OdpowiedzUsuń
  2. "B" dla linijki o weryfikowaniu, upraszam jej weryfikację. W każdym razie przydatna funkcja, w NEMO naliczyłem kilkadziesiąt pomniejszych literówek i kilka pomniejszych błędów fabularnych. Jako iż poprzednia gra mi była całkiem niezła (trzykrotne ukończenie ostatniego rozdziału here), liczę na podobną jakość tutaj. Na koniec chciałbym spytać czy będziecie tłumaczyć grę na angielski, gdyż szkoda by taki rodzynek się zmarnował.

    OdpowiedzUsuń
  3. Na ten moment nie mamy planów tłumaczenia gry na inne języki co wynika głównie z ilości tekstu oraz możliwych trudności w przekładzie niektórych charakterystycznych tylko dla polskich klimatów elementów, ale nie mówimy stanowczego nie, gdyż nigdy nie wiadomo co przyniesie przyszłość. Być może jacyś fani zdecydują się na coś takiego i wtedy możemy się nad tym zastanowić.

    OdpowiedzUsuń
  4. Próba wciśnięcia klawisza "F" podczas prologu zakończyła się wywaleniem gry i otworzeniem notatnika:
    "While running game code:
    File "renpy/common/00start.rpy", line 122, in script call
    File "game/script.rpy", line 5824, in script
    File "game/script.rpy", line 5824, in python
    Exception: Could not set video mode."
    Edit: Próbowałem jeszcze 3 razy i raz się udało. Dunno why.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki za informację - musieliśmy nie uwzględnić tego keybinda, który jest domyślny dla gier w RenPy. Przyjrzymy się temu i prawdopodobnie poprawimy w patchu.

    OdpowiedzUsuń
  6. ja pierdole nie ogarniam jak zainstalować ;-;

    OdpowiedzUsuń
  7. Grę wystarczy ściągnąć, a następnie uruchomić plik Usziok Instalator. Klikając ciągle dalej gra rozpocznie instalację w domyślnym dla niej folderze. Po jej zakończeniu na pulpicie powinien automatycznie wygenerować się skrót do gry. W razie innych problemów można się z nami kontaktować.

    OdpowiedzUsuń
  8. kiedy klikam "usziok instalator" wyświetla mi się okno
    "System windows nie może otworzyć tego pliku:
    Plik: USZIOK Instalator.torrent
    (...)
    Co chcesz zrobić?
    -Użyć usługi sieci web do znalezienia odpowiedniego programu
    -Wybrać program z listy"
    jak klikałam to pierwsze, wyświetla mi się że nie znaleziono(Typ pliku: Nieznany
    Opis: System Windows nie rozpoznał tego tego typu pliku) ;-; a nie wiem jaki program mam wybrać bo się na tym nie znam...
    pomocy ;-;

    OdpowiedzUsuń
  9. Najprościej będzie ściągnąć plik z drugiego linku, zadziała na pewno.

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak już wspomniał Czarny Bonek najprościej ściągnąć grę z pomocą linku MEGA. Tam od razu dostaje się właściwy plik, który można wykorzystać do instalacji. Jest to lepsza opcja jeżeli wcześniej nie miało się do czynienia z technologią torrent.

    OdpowiedzUsuń
  11. Yunau, potrafisz ściągać z torrentów? Jeśli nie, to faktycznie użyj drugiego linku. A tak na przyszłość. Torrenty ściąga się, używając odpowiedniego programu (np. utorrent). Otwierasz w nim ten malutki pliczek z pierwszego linku tym programem i on ściąga grę. Mogę się mylić, bo nie mam pełnych informacji...

    OdpowiedzUsuń
  12. U.S.Z.I.O.K. jest świetny spełniło wszystkie moje oczekiwanie a nawet je przerosło. Wielkie ukłony w stronę Darth Dragon-a i JabolX-a kawał dobrej roboty :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Naprawdę niezła robota. Nie wiem dlaczego, ale wydaje mi się, że w USZIOK-u mam większą kontrolę nad Zenkiem niż w NEMO. Może to tylko złudne wrażenie, ale mam trudności by się od tej gry oderwać :P
    Chciałem jeszcze się coś spytać. Dowiedziałem, się że silnik renpy pozwala na przeportowanie gry na androida. Macie może w planach wydać pierwszą polską Visual Nowelkę na Androida? A może nawet obie gry? Z chęcią bym sobie pograł w to na tablecie czy na telefonie, bo jednak mój czas na komputerze jest bardziej ograniczony niż na innych urządzeniach :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Z Androidem jest ten problem, że aby przetestować grę należy posiadać dany model urządzenia na którym chciałoby się grać. Android mimo, że w teorii ten same ma różne wersje i jest specjalnie zmieniany dla potrzeb konkretnych urządzeń. Narazie nie mamy takich planów. Być może w przyszłości. Cieszymy się, że gra się podoba. Wyścig o pierwsze miejsce w rankingu trwa (nie zapomnijcie jednak o zgłębianiu fabuły).

    OdpowiedzUsuń
  15. W NEMO mieszkanie czy raczej apartament Zenona miał dwie łazienki, w tym jedną z pozłacaną wanną. Tutaj jest jedna, małe niedopatrzenie jak mniemam. Proponowałbym także zmianę "B" na jakiś inny klawisz, gdyż ten znajduje się zbyt blisko spacji przez co kilkakrotnie przypadkowo go wcisnąłem. I ostatnia rzecz, gra ma fochy z uruchamianiem się, raz działa "normlanie" a kiedy indziej wywala notatnik:
    "While running game code:
    File "renpy/common/00start.rpy", line 99, in script call
    File "renpy/common/00gltest.rpy", line 340, in script
    File "renpy/common/00gltest.rpy", line 340, in python
    File "renpy/common/00gltest.rpy", line 266, in python
    File "renpy/common/00gltest.rpy", line 305, in python
    Exception: Could not set video mode."

    OdpowiedzUsuń
  16. Dzięki za informację. Nikt inny jednak nie zgłosił nam dotychczas problemów z grafiką, więc możliwe, że wynika to np. ze sterowników do karty graficznej lub wersji DriectXa na twoim komputerze. Spróbujemy to przetestować, ale u nas nigdy taki błąd nie wystąpił mimo wielu uruchomień.

    OdpowiedzUsuń
  17. heh... to już mój 3 komentarz w tym newsie :) W końcu ukończyłem 3 sekwencje i odblokowałem 4 zakończenia. Domyślałem się, że nie będzie tak łatwo ukończyć grę pozytywnie choć to trochę dziwne, że "pozytywnym" zakończeniem była śmierć bohatera(nie napiszę w jakich okolicznościach bo to były spoiler). Było to we wątku z Agatą(co ja się jej tak uczepiłem, w N.E.M.O. też chciałem jakieś pozytywne zakończenie z nią :p ), choć mam cichą nadzieję, że z Agatą można mieć lepsze szczęśliwsze zakończenie. Na jednym ze zdjęć rozpoznałem Stary Browar w Poznaniu, a jeszcze na innym była połowa logo CCC nie tak łatwo wszystko zamaskować :p Na dziś zakończyłem przygodę bo gdybym zaczął ponownie to coś mi się wydaje, że do północy bym nie skończył. Lecz ciekawi mnie jedna rzecz: Czy wczytanie zapisu nie cofnie tego co działo się w stacji kosmicznej? teraz tego za bardzo sprawdzić nie mogę gdyż aktualnie komputer odpoczywa :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Wszystko, co dzieje się na stacji, jest permanentne, o ile wrócisz z powrotem do komory.
    Grę radzimy dawkować, bo na dłuższą metę źle może wpłynąć na poczytalność... Taka mała uwaga.

    OdpowiedzUsuń
  19. O ile mnie się dobrze wydaje to Rapt (Ren'Py for Android) pozwala robić port na Androida 2.x, 4.0.x i 4.1+. Można też wybrać pomiędzy całym plikiem .apk i plikiem do 50 MB + reszta w pliku .obb (Google Expansion APK).
    Przeportowanie gry z silnikiem Ren'Py na Androida nie trwa długo (N.E.M.O. wykonałem w 1,5h od podstaw), tylko że mam zbyt mało pamięci wewnętrznej, by potem linkować tą aplikację na kartę SD, przez co nie mogę zainstalować gry. Drugą opcją jest w/w Google Expansion APK. Ale jak wrzucę plik .obb do folderu "/Android/obb", aplikacja nie jest w stanie go odczytać, przez co ją crashuje. Ma ktoś pomysł jak to rozwiązać?
    PS. W U.S.H.I.O.K.-u znalezione literówki od razu wysyłam (w samym prologu znalazłem ponad pięć).

    OdpowiedzUsuń
  20. Sam import na Androida nie jest problemem pod względem technicznym. Chodzi tutaj bardziej o to, że jako grupa wolelibyśmy nie wydawać nic oficjalnie, czego nie możemy dobrze przetestować na wszystkich platformach. W przypadku Androida nie byłoby to możliwe. Jednak nie mamy nic przeciwko samodzielnym próbom konwersji jeśli bardzo chcecie grać na czymś mobilnym. Dzięki za wysłane błędy.

    OdpowiedzUsuń